SEO (eller Search Engine Optimization som SEI hedder i dets fulde længde) er en rigtig god og yderst populær måde at promovere virksomheder på online. Grunden til at SEO er ideelt for dig som virksomhedsejer er, at du er synlig der hvor dine kunder er. Når dine kunder søger efter dit produkt, så er det yderst vigtigt at lige netop din virksomhed dukker op som nogle af de første på Google – dine kunder viser netop selv interesse for dit produkt kontra hvis der blot dukker nogle displayannoncer op. SEO er derfor en super vigtig og langvarig investering, som du vil takke dig selv for i fremtiden!
Kan jeg selv lave SEO?
SEO er en meget teknisk disciplin som kan være utrolig svær at mestre hvis ikke man har arbejdet med det før. Derfor kan det klart anbefales at du finder et SEO bureau til at klare ærterne når det drejer sig om online marketing. Ligger din virksomhed for eksempel i København, vil det være oplagt at vælge et SEO bureau København, således at der kan holdes en tæt dialog og samarbejdet har de bedste forudsætninger.
Sådan fungerer SEO – groft fortalt!
Når man taler om SEO, så er der groft sagt to forskellige hjul man kan skrue på: Der er både on-page-delen og off-page-delen.
On-page SEO er alt det man med almindelige øjne kan se på hjemmesiden. Det vil for eksempel sige at man kigger nøje på blandt andet teksten på din hjemmeside, for at se om der er relevant tekst på siden – og om teksten på siden er lang og informationsrig. Derudover kigger man også på hjemmesidens title tags og meta descriptions for at øge antallet af kliks.
Off-page SEO er alt det bagvedliggende på hjemmesiden som også skal spille før at Google kan rangere din hjemmeside højt. Her kigger man blandt andet på om din hjemmeside er mobilvenlig og om hastigheden er god nok på hjemmesiden. Disse ting kan nemlig have en effekt på din placering på Google. Det bagvedliggende off-page SEO kan være rigtig svært at navigere rundt i, så her kan der være virkelig rart at have et SEO-bureau på!