Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, hvis man læser med på mine indlæg, at jeg er helt utroligt glad for elektronik. På den anden side kan det måske være en overraskelse for mange, at jeg i overskriften nævner chiptuning og elektronik i samme sætning, for chiptuning har da noget og gøre med hestekræfter og drejningsmoment? Og det er da også helt korrekt. Måden man mest effektivt forøger bilens ydeevne er dog ved at manipulere med de signaler som bilens computer, eller ECU, sender ud til de forskellige motordele og her er der altså tale om en helt unik elektronisk sammensætning. Det store ledningsnet der er flere meter langt, slanger sig gennem motoren og ved at koble en såkaldt chiptuning boks mellem bilen computer (ECU) og eksempelvis turbo og brændstofindsprøjtningens tilkoblinger, vil man kunne manipulere med signalerne, således at den standardiserede motor de fleste bilproducenter leverer, kan få et helt nyt liv. Jeg har faktisk aldrig holdt specielt meget øje med chiptuning, selvom det er et fascinerende elektronisk og teknologisk produkt. Derfor skulle jeg selvfølgelig også, for første gang, have en chiptuning boks sat i min spritnye VW Golf 2.0 TDI jeg købte for nogle uger siden til en god pris.
Chiptuning gav endnu mere power
Der er en række forskellige udbydere af de såkaldte chiptuning bokse og jeg fandt hurtigt ud af hvor jeg skulle købe min. Valget faldt på Chiptuning Danmark, der leverer produkter fra det tyske selskab DTE Systems, som har udviklet og produceret chiptuning i over 20 år. Her fik jeg alle mine krav opfyldt i forhold til produktsikkerhed, dokumentation på chiptuningens lovlighed og sidst men ikke mindst, en rigtig fornuftig pris. Boksen blev leveret som et komplet sæt og tog ikke mere end 30 minutters tid og få installeret. Hele processen var for en elektroniknørd som mig, utrolig spændende og være med i, da jeg lærte en masse om motoren og hvordan den her chiptuning boks rent faktisk virker undervejs. Da jeg var færdig med at montere boksen, kørte jeg en lang tur for rigtigt og mærke den fulde effekt af min helt ”nye” motor. I manuallen var blevet informeret om at det krævede en lille køretur, før chiptuningen havde tilpasset sig motoren og jeg rigtigt kunne få det fulde potentiale og mærke. Der skulle dog ikke gå meget mere end et par kilometer, før man for alvor kunne mærke effekten – og den var tydelig! Langt mere overskud i overhalinger og en mere dynamisk køreoplevelse var nogle af ting jeg først lagde mærke til og jeg er stadig lige så fascineret af produktet, som da jeg første gang stiftede bekendtskab med chiptuning. At man ved hjælp af en lille boks, kan manipulere en ellers helt standard 2.0 TDI, til rent faktisk og yde det den er produceret til, er jo i sig selv helt fantastisk. At man tilmed kan gøre det for en tiendedel, af hvad det ville koste for mig at opgradere til en model med større motor, er jo bare et kæmpe stort plus. Så hermed en stor anbefaling fra mig – chiptuning er ikke længere noget som unge drenge fikser i fars garage, det er noget som der ligger en helt fantastisk teknologi bag. Så interesserer du dig for elektronik og biler, eller bare en af delene, vil jeg helt klart anbefale dig og prøve en chiptuning.